Fotoğraf Makinesi İçin Flaş ve Flaş Aksesuarı Satın Alma Rehberi

Fotoğraf makinesi flaşları fotoğrafçılar için vazgeçilmez aksesuarlardan biridir. Flaşlar, ortam çok karanlık olduğunda ek ışık sağlarken, gün ışığında ise daha dengeli pozlamalar çekebilmenizi sağlar. Hızlı hareket eden nesneleri yüksek perde hızıyla dondururken, diğer ışık kaynaklarını kontrol etmek veya tetiklemek için kullanılır. Buna ek olarak, flaşlar aydınlatma koşulları yıldız ışığından daha düşük olduğunda görüntü kalitesini yükselten bir estetik oluşturmak için son derece etkili ve yaratıcı bir araç olarak kullanılabilir. Harici flaşların faydaları, dahili bir kamera flaşının sağladığı faydalardan çok daha fazladır, tek dezavantajı ayrı bir ekipman olmasıdır.

Tepe Flaşları, Harici ve Dahili Flaşlar

Tepe Flaşı Fotoğraf makineniz için tepe flaşları en avantajlı fiyatlarla Fotografium’dan satın alabilirsiniz. Satın Al tabiri, basitçe, kamera ile doğrudan bağlanabilir flaş ışığı anlamına gelir ve kameranıza monte edilmiş olmasına gerek yoktur. Hatta çoğu zaman kameradan ayrı kullanılır. Bu flaş türleri stüdyo ışık kitleri veya tekli ışık kaynakları gibi kameraya doğrudan bağlantı gerektirmeyen ışık kaynaklarından farklıdır. Ayrıca, bazen performansı veya pil ömrünü artırmak için harici güç kaynakları kullanılabilirken, bu tür flaşlar genellikle kendinden dahili güç kaynağına sahiptir. Tepe flaşlar, aynı zamanda, birçok kameraya entegre edilmiş dahili flaşlara kıyasla fotoğraf makinenizde kullanılabilen harici flaş türünü belirtir. Bir tepe flaşı sadece tek bir dezavantaj dışında dahili flaştan her zaman çok daha iyidir: dahili olmaması. Flaşı kameranızdan çıkarıp kullanarak sahneyi birçok açıdan ışıklandırma yapabilir hale gelirsiniz. Çekimlerinizde flaşın kare yansımasını görmek, fotoğrafa bakan birinin flaş patlamasının dikkat çekici yansımasına dalmasını istemezsiniz. Fakat dahili flaşla tek bir açıdan ışık kullanmaya zorlandığınız için bundan kaçmanız mümkün olmaz.

Çoğu dâhili flaşlar aynı zamanda objektifin çok yakınına monte edilmiş haldedir. Loş ışıklı ortamlarda yaptığınız çekimlerde bu yüzden kırmızı göz etkisiyle karşılaşırsınız. Kırmızı göz etkisi, loş ışıkta genleşen göz bebeklerine, lensin optik ekseni ile hizalanmış dahili flaşın çarpması ve oldukça kırmızı olan retinadan yansımasıyla oluşur. Dahili flaş yerine farklı açılardan kullanacağınız bağımsız flaşlarla bu durumu ortadan kaldırabilirsiniz.

Canon Fotoğraf Makinesi Flaşı

Rehber Sayılar, Manuel Kullanım, Flaş Gücü ve Senkronizasyon Hızları

Çoğu modern flaşta bulunan otomatik ayarları kullanmadan önce, manuel olarak flaşın gücünü nasıl kontrol edeceğinizi bilmeniz gerekir. Bu durum otomatik moddayken bile pozlama oranlarını (perde hızının ve diyaframın birbirleriyle nasıl ortak çalıştıklarını) anlamanızı sağlar.

Flaşlardaki Guide Number (Rehber Numarası) Nedir?

Piyasaki flaşların birbirlerinden farklı yanları vardır. Bazı flaşlar oldukça uzun bir mesafeye ışık verebilirken, bazıları yalnızca kısa mesafelere ışık verebilir. Flaştan çıkan ışığın gücünü ve yoğunluğunu ölçmek için rehber numarası kullanılır. Flaşların ilk prototipleri üretildiğinde sabit uzaklıktaki bir nesnenin fotoğrafları her çekimde diyafram değeri kısılarak çekilir. Doğru pozlamayı veren diyafram değeri, flaşın nesneyle arasındaki mesafe ile çarpılır ve o değer flaşın rehber numarasıdır.

Rehber Numarası = Doğru Pozlamayı Gösteren Diyafram Değeri x Flaşın Nesneye Olan Uzaklığı

Bu formül aslında Ters Kare Kanunu’na dayanır. Fizikte, ters kare kanunu belirli bir fiziksel miktar veya şiddeti o fiziksel büyüklüğün kaynağından uzaklığına karesiyle ters orantı olduğunu belirten herhangi bir fiziksel kanundur. Yani, kaynağa olan uzaklık arttıkça, ışığın şiddeti mesafenin karesi oranında azalır. Sözgelimi, bir model çekimi yapıyorsunuz diyelim. Modeliniz 2 kat uzağa gittiğinde model üzerine düşen ışığın yoğunluğu 4 kat azalır. Tam tersi durumda, yani model 2 kat yakına geldiğinde model üzerine düşen ışığın yoğunluğu 4 kat artar. Bu da 2 durağa (stop) karşılık gelir.

Flaş Rehber Numarası

Çoğu durumda flaşlarla çalışıyorsanız, pozlama seviyesini değiştirmek için diyafram açıklığını kullanmalısınız. Bunun nedeni flaşın hassas süresinin çekim hızından büyük ölçüde düşük olmasıdır. Pozlamanızı daha hızlı bir perde hızıyla telafi ederseniz hiçbir değişiklik göremezsiniz. Çünkü flaş temelde deklanşör görevi görmektedir. Buna ek olarak, bir leaf shutter kullanmadıkça, fotoğraf makinenizin odak düzlemi deklanşörü 1/250’ ye yakın hızlarda tam pozlanmış bir görüntü elde edemez.

Bir fotoğraf makinesinin flaş kullanırken görüntüyü kaydedebileceği en büyük hız senkron hızıdır. Eğer senkron hızından daha büyük bir hızla pozlama yapmayı denerseniz, shutter flaş yolunu temizlemek için yeterli vakit bulamayacak ve görüntüde karartılmış bölgelere neden olacaktır. Fakat bazen bu durum size tamamen pozlanmış bir fotoğrafın yanında çok daha yaratıcı sonuçlar verebilir.

Dolgu Flaş ve Deklanşör Sürükleme

Flaş, düşük ışık koşullarında sahneyi tamamen aydınlatmak için veya alan derinliği kazanmak için kullanılan düşük diyafram değerlerine ek olarak, yaratıcı olması adına ortam pozlamasıyla birlikte kullanılabilir. Senkron hızına dönecek olursak, standart pozlamalarda eğer ortam için gerekli perde hızı ve flaş aynı anda kullanılıyorsa bu tekniğe deklanşör sürükleme adı verilir. Bu teknikte hem sahne hem obje aydınlık çıkar. Çok karanlık bir tarlayı yıldızlı bir gece çekmek için bu yöntemi kullanabilirsiniz. Ek olarak bu yöntemle, flaş yardımıyla nesneyi dondurup perdeyi açık bırakarak arka planı aydınlatabilirsiniz.

Dolgu Flaş

Gün ışığında çekim yaparken güneşin tam tepede olduğu zamanlarda genelde insan figürü çekerken gölgeler oluşur. Göz çukurunda, burun altında, çene altında oluşan gölgeleri dengelemek için flaş kullanılır. Veya pencere kenarı veya balkon gibi ışığın yoğun olduğu bölgelerde objenin içeri bakan tarafını aydınlatmak içinde kullanılır. Buna dolgu flaşı denir. Örneğin gün batımında bir modelin fotoğrafını çekerken hem manzarayı hem de modelin yüzünü fotoğrafa dahil edebilmek için veya iç mekan çekimlerinde silüet oluşumunu engellemek için dışarıdaki yoğun ışığı dengeleyerek çekim yaparken kullanılır.

TTL Flaş Kullanımı

Önceden sahip olduğunuz bütün ekipman ve sistemler manuel modda iken flaş ile uyumlu olarak çalışabilir. Bir flaşı manuel modda kullanırken flaşın gücü ve pozlama ayarları gibi bütün kontrollere sahip olursunuz. Bu durum bazen yaratıcı sonuçlar üretmenize sebep olur fakat çoğu zaman pratik olmaz.

Flaş mesafesinin hesabını yapan dahili sistem genelde TTL kullanılarak veya mercek üzerinden yapılır. Flaş mesafesinin doğru ölçümü kameranın pozometresinin çalışma prensibiyle aynıdır fakat flaş gücü, nesnenin uzaklığı gibi daha fazla değişken hesaba dahil olur. TTL flaş ölçümü, fotoğraf makinesinin deklanşörüne basıldığında devreye girer ve bağlı olan flaşı anında tetikler. Bu adımda bir ön flaş patlar, nesneye çarpar ve mercek üzerinden makineye tekrar yansır. Yansıyan ışık, nesnenin tam olarak pozlanması için ne kadar süreye ihtiyaç olduğunu hesaplayan pozometreye yönlendirilir. Modern TTL sistemleri hem fotoğraf makinesi hem de flaş için doğru pozlamayı hesaplayarak, tahmin ve deneyimle kaybedilen zamanı telafi etmeyi başarıyor.

TTL Flaş

Flaş kullanırken doğru pozlamayı belirleyen bu yöntem, aynı TTL dilini konuşan fotoğraf makinesine ve flaşa ihtiyaç duyar. Bütün markalar kendi flaşlarını üretiyorlar: Canon E-TTL II veya Nikon i-TTL gibi. Buna ek olarak modern TTL sistemleri, fotoğraf makinesi ve özne arasındaki mesafeyi doğrulamanızda bir etken olan bazı lenslerle birlikte de çalışır. Hangi noktaya odaklandığınıza bağlı olarak, flaş özneyi tamamen aydınlatabilmek için yeterli gücü sağlayacaktır. TTL flaş ile çalışırken, bilinçli yapılan aşırı veya düşük pozlamalarda, çoğu flaş fotoğraf makinelerine benzer şekilde pozlama telafi sistemi içerir. Bu sistem doğru miktarda ışığı belirli sayıdaki duraklarla değiştirebilmenize izin verir. Ayrıca, pozlama telafisi ve buna özgü ayarlamalar, TTL ile çalışırken dolgu flaşı miktarını ayarlamanızı sağlayarak, daha kontrollü ve tutarlı flaşlı çekimler yapmanıza olanak sağlar.

Flaşınızı Kameranızdan Ayırın

Tepe flaşları genel olarak iki sınıfa ayrılır: Hareketli ve sabit flaş kafaları. Hareketli kafaya sahip olmayan flaşlar daha kompakt yapıya sahiptir fakat hareketli flaşlara göre hareket kabiliyeti açısından kullanılabilirlikleri çok daha azdır. Hareketsiz bir flaş fotoğraf makinenizde bulunan dâhili bir flaşa benzer ve sadece belirli açıdan ışık verir. Tabi dâhili flaşlara göre çok daha güçlü olmakla birlikte manuel kontrollere sahiptir. Bununla birlikte, flaş kafasına hareket yeteneğini kazandırdığınız anda birdenbire çok daha fazla kontrol sahibi olacak ve nesneye düşen ışığı yönlendirme konusunda çeşitli seçenekleriniz olacak. Özneye direkt olarak yansıtılan ışık çok sert düşer ve derin gölgeler oluşturur. (Ters Kare Kanunu). Daha yumuşak bir ışık için ışığınızı bir duvardan ya da tavandan konuya yansıtabilirsiniz. Bir duvara ya da zemine flaş patlatırsanız, o alan flaştan çok daha büyük bir ışık kaynağına dönüşecek ve dolaylı olarak gelen ışık konuya yumuşak bir şekilde düşecektir.

Harici Flaşlar

Fotoğraf makinenizden bağımsız olan bir flaşı istediğiniz açıda istediğiniz yerden tutmanın verdiği ayrıcalık, kameranızda bulunan dâhili flaşla çekebileceğiniz sabit açıdaki fotoğraflarla kıyaslanamayacak kadar fazla. Peki ya bunu asıl sağlarsınız? Flaşınızı fotoğraf makinenizden bağımsız hale getirmenin kablolu ve kablosuz yolları var. Tercihiniz kablolu flaş ise edinmeniz gereken ilk donanım, flaş ile fotoğraf makinenizi bağlamak için bağlantı kablosudur. Fotoğraf makinenize flaşınız için uyumlu olan bir bağlantı kablosu aldığınızdan emin olun.

Flaş üreticileri genelde kendi bağlantı kablolarını da üretirler. Bunun yanı sıra, daha genel kullanılan minifon veya mini jack gibi bağlantılarla da uyumlu çalışabilmektedirler. Bu bağlantı kabloları genelde bilgisayar ile fotoğraf makineleri arasında bağlantı kurmak için kullanılır. Eğer fotoğraf makineniz bir bilgisayar soketine sahip değilse “hot shoe mount” diye tabir edilen, flaş yuvasına takılabilen adaptörler ile bilgisayarınızla bağlantı sağlayabilirsiniz. Uzunlukları 15 cm ile 10 metre arasında olan bu kablolar helezon veya düz olarak tasarlanmıştır. Kablo almadan önce fotoğraf makinenizle flaşınızı birbirlerinden ne kadar uzak kullanabileceğinizi değerlendirmeniz gerekir. Aksi takdirde kablonun boyunun bittiği yerde çekimleriniz sınırlanır. Veya fazla uzun bir kablonun etrafa dolanmasına katlanmak zorunda kalabilirsiniz. Flaşı elle tutmuyorsanız, flaşı kameranızdan kolayca çıkarabilir ve bir standa veya flaş braketine takabilirsiniz. Bir flaş braketi, flaşınızı, fotoğraf makinanızın yanına veya üst tarafına koymanızı sağlar ve genellikle flaşınızı yerleştirebileceğiniz yön ve çekim yapacağınız alan bakımından biraz daha fazla özgürlük verir.

Manfrotto Flash Bracket

Flaşınızı fotoğraf makinesine bağlamanın bir diğer yolu ise kablosuz alıcı/verici sistemlerini kullanmaktır. Bu sistemler optik, radyo ve kızıl ötesi tetikleme ile bağlantı sağlar. Bir kablosuz bağlantı sistemi size en yaratıcı ve sınırsız çözümü sunar. Kablolara dolanmak ya da uzunluklarla uğraşmak gibi bir derdiniz olmaz. Aynı zamanda birden fazla flaşı aynı anda kullanabilme olanağı sunar

Kablosuz Flaş Kontrolü

Kablosuz flaşlar kendisine has bir yapıya sahiptir. Temel olarak üç çeşit kablosuz bağlantı yöntemi vardır: kızıl ötesi, radyo ve optik. En temeli olan optik tetikleme ile başlayalım. Basit bir sisteme sahip olup bir flaş ya da ışıkla çalışırlar. Bu tetikleyiciler 3.5 mm jak, ev tipi fişler veya hot shoe ile bağlanabilir. Fakat her şeyden önce flaşınızla uyumlu bağlantı tipine karar vermeniz gerekiyor.

Optik tetikleyici ile flaşınızı eşleştirdikten sonra tetiklemenin çalışması için başka bir flaş kullanmalısınız. Optik bağlantı sistemleri tetiklenmek için bir ışık patlamasına ihtiyaç duyarlar ve bu durum çoklu ışık düzeneklerinde gayet kullanışlıdır. Tetiklemeyi dâhili flaşınızı en düşük güçte çalıştırarak yapabilirsiniz. Ayrıca günümüzde birçok modern flaşın dâhili optik bağlantısı bulunuyor. Bu da ayrıca bir optik bağlantı sistemi alma gereksinimini ortadan kaldırır. Fakat eski flaşları kullanıyorsanız veya daha hassas bağlantıya ihtiyacınız varsa yeni bir optik tetikleyici almanız gerekiyor.

Kablosuz Flaş Kontrolü

Optik bağlantı sistemleri ile ilgili bir diğer not edilecek nokta ise TTL flaş ölçümü yaparken ortaya çıkacak olan ön flaş patlamasıdır. Bağlantı sistemleri genelde istenenin aksine bu ön patlamaya tepki verir ve ışıklandırma senkronizasyonunun devre dışı kalmasına neden olurlar. Bazı optik bağlantı sistemleri bu ön patlamayı göz ardı etmeye programlanırken bazılarını manuel olarak bu ön flaş patlamasını ihmal etmeye ayarlamalısınız.

Diğer kablosuz sistemler ise radyo ve kızıl ötesi tetikleme yöntemlerini kullanır. En büyük avantajları, bir grup flaşı tetiklemek için ayrıca bir flaşa ihtiyaçlarının olmayışıdır. Fotoğraf makinenize bağladığınız bir verici sayesinde herhangi bir kabloya ya da optik tetikleyicilerin ihtiyacı olan başka bir flaşa ihtiyaç duymazsınız. Bütün flaş sistemini bu verici ile kontrol edebilirsiniz. Kablosuz bir verici ve alıcı sistemi ile çalışırken, kullanacağınız her flaşa ve bunun için fotoğraf makinesine birer ünite bağlamanız gerekir. Bu teknoloji, fotoğraf makinesi ve flaşlar arasında uzaktan bağlantı kurmanıza ve her flaşın gücünü ayrı ayrı uzaktan kontrol edebilmenize olanak sağlar. Bir ana flaş ve fotoğraf makinesine bağlanan bir kablosuz ünitenin yanında diğer flaşları tetiklemek için optik bağlayıcının kullanılması faydalı olabilir. Bu kablosuz tetikleme sisteminin bir diğer kolaylığı ise bazı flaşların dahili kızıl ötesi alıcılara sahip oluşudur. Radyo vericileri ile çalışırken, tescilli markalar ve yüksek teknoloji flaşlar dışında dahili alıcıya sahip flaş bulmak zordur.

Flaş Tetikleyici

Bir kızıl ötesi tetikleme sistemi optik tetikleme sistemine benzer fakat adından da anlaşılacağı üzere, flaş sinyalini iletmek için kızıl ötesi dalga boyundan yararlanır. Bu durum flaşları tetiklemek için farklı bir flaşa ihtiyacınızı ortadan kaldırır ve fotoğrafın ışıklandırma limitlerini ve pozlama değerlerini etkileyebilir. Bir kızıl ötesi verici özünde, önünde IR filtresi bulunan güçsüz bir flaştır. Bir ışık patlamasını filtresi sayesinde kızıl ötesi bir sinyale dönüştürür. Bu sistemler en iyi sonuçları, etrafta bulunan parazit ve kızıl ötesi sinyale gürültü oluşturabilecek ışıkların olmadığı iç mekânlarda ve alıcı ile vericinin birbirlerini direkt olarak gördüğü durumlarda verir.

En son ve en karmaşık yöntem ise radyo alıcısı ve vericisi ile çalışan tetikleyicilerdir. Radyo tetikleyicileri, optik sisteme tamamen bağımlı olmama avantajına sahiptir ve düzgün çalışması için bir görüş hattı veya belli aydınlatma koşulları gerektirmez. Birden fazla fotoğrafçının çalıştığı durumlarda, kablosuz flaşla fotoğraf çekmeyi büyük ölçüde kolaylaştıran çoklu kanal kullanımına uygundur. Diğer önemli faydası ise bazı radyo tetikleyici sitemlerinin, flaş pozlamasını kontrol etmek için fotoğraf makinesi ile flaş arasında doğrudan bağlantı kurmayı sağlayan TTL ile tam uyumlu olmalarıdır. Birçok radyo bağlantı sistemi alıcı veya verici olarak çalışmak üzere hem fotoğraf makinelerine hem de flaşlara bağlanabilme özelliğiyle çift işlevlidir.

Ek Batarya Gücü

Daha öce belirtildiği üzere bir flaşın tanımlayıcı özeliklerinden birisi de kendi bataryasına sahip olmasıdır. Bu güç kaynağı genelde AA pilleri ile sağlanır ve kolayca değiştirilebilir. Ağırlıkları 9 kg’a varan strobe kitlerinin bağımsız güç kaynakları ile karşılaştırıldıklarında büyük kolaylık gibi görünse de, AA piller uzun bir batarya ömrüne sahip olmamak gibi bir dezavantaja sahiptir. Flaş, iyi bir güç sunan birden fazla bataryaya ihtiyaç duyan bir ekipman oluğundan dolayı AA pillerin yanında yedek batarya taşımanız faydalı olacaktır. Yardımcı batarya paketleri genelde kompakt bir yapıya sahiptir ve cepte veya kemere takılarak taşınabilir. Ayrıca flaşa bir bağlantı kablosu ile bağlanabilir. Bu paketler şarj edilebilir pillerden oluşur. Yani biten pillerinizi şarj ederken yedek pillerinizle çekimlere ara vermeden devam edebilirsiniz. Bunu yanında ekstra piller, patlamalar arasındaki süreyi de azaltır. Fakat harici batarya paketleri sadece, zorlu koşullarda çalışan ve daha uzun süre çekim gerektiren durumlarda kullanılan son teknoloji flaşlar ile uyumludur.

Flaş Güç Ünitesi

Flaş Satın Alınırken Aranacak Diğer Özellikler

Herhangi bir kamera donanımı ararken olduğu gibi, flaş satın alırken de, kullanacağınız özelliklere sahip olmasını sağlamak için kendi ihtiyaçlarınıza bağlı olmasına dikkat etmelisiniz. Ayrıca, tescilli bir markadan bütün flaş ekipmanını almak yerine üçüncü taraf üreticiler tarafından üretilen birbirleri ile uyumlu aksesuarları satın alabilirsiniz. Bu durum TTL sistemleri içine tercih edilir. Fakat unutmayın ki fotoğraf makineniz ve flaşınız bütün TTL sistemleri ile uyumlu değildir. Fotoğraf makinesi gibi flaş seçiminde de yapı kalitesini ve kullanacağınız koşullara göre dayanıklılığını ve performansını karşılaştırmanızı ve buna göre bir flaş almanızı tavsiye ederiz. Örneğin dış ortamda çalışacaksanız hava koşullarına dayanıklı bir flaş sizin için doğru bir seçim olacaktır.

Flaş Aksesuarları ve Işık Modifikatörleri

Daha önce de belirtildiği gibi, flaşı bir yüzeyden sektirmek ve fotoğraf makinenizden ayırmak söz konusu olduğunda direkt olarak aktarılan ışık estetik ve yaratıcı sonuçlar vermez. Flaşınızı özneye dolaylı yoldan yansıtmanın dışında, ışığın konuyu etkileyecebileceği birçok aksesuar vardır. Işığı konunun dışında bir alana çarpıtarak konuya yansıtmanın yanı sıra, ışığın gücünü ve yumuşaklığını değiştirmek için bir çok ekipman kullanabilirsiniz. Bu tepe flaş düzenleyicilerini bir çok şekil ve ebatta bulabilirsiniz.

Flaş Aksesuarları

Flaş Difüzör

Flaşınız için en yaygın eklenti ışık düzenleyicisi; sıçrama, düz, kubbe veya geniş açılı difüzörlerdir. Bu difüzörler, flaşın önüne koyulan yarı saydam bir kutu veya tabaka sayesinde, sert ışık yayan flaş kafasına yerleştirilerek kullanılır. Işığı yumuşatmaya yarar. Muhtemelen bir flaş durağı kaybınız olur fakat ışığı yumuşatarak high key fotoğraftan uzaklaşabilirsiniz.

Mini Softbox

Adından da anlaşılacağı üzere, daha küçük softboxlardır. Özellikle tepe flaşları için üretilirler. Bir softbox, flaş ışığınızı yumuşatarak, gölge yoğunluğunu azaltmanıza yardımcı olur.

Flaş Reflektör Kart (Bounce Card)

Birçok flaş, flaş kafasının üzerine saklı dahili reflektör karta sahiptir fakat olmadığı durumlarda; daha çok ışık kontrolü için satın alabilirsiniz. Işık kalitesi açısından bir difüzör ile softbox arasında yer alır. Bu reflektör kartlar flaş kafasından çıkan ışığı toplayıp bir alandan yansıtarak daha büyük ve daha yumuşak bir ışık üretir.

Izgara ve Honeycomb

Izgaralar flaşınızdan daha sıkı bir ışık çıkışını ve flaş üzerinde daha fazla kontrol kurmanız sağlar. Bal peteği deseni, ışığın genel yayılımını sınırlamaya ve daha konsantre bir ışık hüzmesi yaratır. Izgaralar açı ve boyut açısından değişkendir ve ızgara boyutu küçüldükçe daha konsantre bir ışık elde edersiniz.

Snoot

Bir ızgaradan daha dar bir ışık elde etmek istiyorsanız küçük dairesel bir ışık için snoot kullanabilirsiniz. Snoot ne kadar uzun olursa, dairesel ışık o kadar küçülür. Ek olarak snootlar daha da dar bir ışık demeti için genellikle uçlarında bir ızgarayla birleşik olarak üretilirler. Hem ızgaralar hem snootlar hem de bu ikisinin kombinasyonları, daha güçlü yumuşak ışık, daha güzel kontrast ve etkileyici gölgeler üretir.

Extender

Bir flaş extender, flaş ışığını daha dar ışık hüzmesine çeviren ve daha uzağa iletilmesini sağlayan bir Fresnel lenstir. Flaşınız için bir tele foto lens olarak çalışır. Hatta bazı flaşlarda bu amaç için tele foto/Fresnel lens bulunur. Genişleticiler daha uzun lenslerin görüş açısını simüle ederek uzak mesafelerde dar ışık hüzmeleri üretir.

Renk Filtreleri ve Jeller

Renk filtreleri ve Jeller flaştan çıkan ışığın rengini değiştirmek için kullanılır. Çoğu flaş genel kullanıma uygun olan, gün ışığına yakın bir ışık yayar (5000 ila 6000K arasında). Ancak floresan veya tungsten aydınlatmalı odalar gibi karışık ışık koşullarında çalışırken, flaş ile ortam ışığı arasındaki renk farkı çok belirgin olur. Flaşınızı renkli bir jel ile kaplayarak, daha dengeli bir ışıklandırma için ortamın ışık sıcaklığına yaklaşabilirsiniz. Bu filtreler genelde paket veya kit olarak satılır ve bu kitler CTB (color temperature blue) ile CTO (color temperature orange) filtrelerini standart olarak bulundurur. Bu filtreler -özellikle CTO- flaş ışığını tungsten ışığının sıcaklığı olan 3200K’ e yaklaştırmak için sık sık kullanılır. Bir CTB flaş ise sıcaklığı günışığının ışık sıcaklığı olan 5200K’ e dönüştürür. Kitler bu standart filtrelerin yanı sıra yaratıcı çekimler yapmanız için birçok farklı renkte filtre içerir. Bu filtre ve jeller karıştırılarak çok geniş bir renk yelpazesi elde edilebilir.

Makro Ring Flaşlar

Tepe flaşlar için üretilen bir başka özel aydınlatma ekipmanı ise makro ringlerdir. Macro ringler halka şeklindedir ve neredeyse gölgesiz bir fotoğraf çekimi sunar. Lensin ekseni ile mükemmel konumlandırılan makro ringler lensin her yönünden ışık vereceği için mükemmel aydınlatma sunar. Dahili bataryaya sahiptir fakat ayrıca bir batarya kiti ile kullanıldığında moda ve portre çekimleri için vazgeçilmez bir ekipmandır. Fakat kendi bataryası, makro ve yakın çekimler için sınırlı sayıda çekim çekim sağlar. Makro ring flaşların makro çekimler için en uygun ekipman olduğunun en önemli göstergesi, kameraya bağlı olmayan bir flaş kullandığınızda oluşabilecek fotoğrafçı veya lens gölgelerini tamamen ortadan kaldırmasıdır. Işık lensiniz ile aynı düzlemde konumlandırıldığından, odaklanabildiğiniz her şeyin fotoğrafını çekebilirsiniz. Ring flaşların yanı sıra ikiz makro ring flaşları da bulunmaktadır. Bu flaşlar lensin her iki yanına simetrik olarak yerleşir. Bu ikiz flaş kafası nesnelere boyut kazandırarak 3D görüntü sağlamak için hafifçe eğilebilen bir yapıya sahiptir.

Sonuç

Flaşlar ışık fotoğrafçılığı ile var olan bir teknolojidir ve daha iyi vurgu ile yaratıcı görsellik için kullanılır. Nesnelerin doğal ışık altında elde edilemeye doku ve boyutları flaşlar yardımıyla fotoğrafa dahil edilebilir. Fotoğraf çekerken ek ışığa ihtiyaç duyduğunuzda dâhili flaşınıza göre çok daha geniş ve güçlü olan tepe flaşlar oldukça pratik ve hafiftir. Işığın gücü, yönü, sıcaklığı, konumu gibi değişkenleri düşündüğümüzde tepe flaşları dahili flaşlara göre çok daha fazla avantaja sahiptir.

Kırmızı butona tıklayarak Youtube kanalımıza abone olabilir, fotoğrafçılığı ücretsiz ve keyifli bir şekilde öğrenebilirsiniz.